Lees het verhaal van Inge en neem een kijkje in de keuken bij het buurtteam!
8.45
Nog fris van de fietstocht naar kantoor, pak ik een kop thee en check ik mijn email. Een IB’er vraagt om een drie gesprek, een gesprek samen met school en ouders, om te kijken of het buurtteam iets kan betekenen. In dit geval zijn er vragen over het gedrag van een meisje van 8. Ik email terug dat ik niet kan op de voorgestelde data, maar dat ik de email doorstuur aan mijn collega die ook contactpersoon is voor deze school. Hij kan wel.
9.30 uur
Mijn eerste afspraak staat voor de deur. Deze moeder is
gescheiden en heeft met haar ex-man bemiddelingsgesprekken gehad bij Buurtteam.
Nu komt ze alleen, ze vindt het lastig om op een juiste manier met haar ex-man te
communiceren. De laatste tijd krijgt ze steeds meer zicht op wat haar eigen
aandeel is hierin, maar dat is moeilijk om te veranderen. Samen praten we over
wat zij belangrijk vindt, waar overtuigingen vandaan komen en waar haar
verantwoordelijkheid wel en niet ligt. Hoe
kan zij een goede moeder zijn en toch voor zichzelf zorgen?
11.22 uur
Ik word gebeld door de moeder van een puber van zeventien.
Eerder deze week was ik bij dit gezin om gezamenlijk prioriteiten te stellen
voor de komende tijd. Na de oefening had iedereen 1 aandachtspunt voor de
komende tijd en zelfs dat gaat nu niet geeft ze aan. Al pratend komen we tot de
conclusie dat ze het moeilijk vindt om haar zoon alleen op dat ene aandachtspunt
te corrigeren. Hij heeft tenslotte veel meer verantwoordelijkheden en taken.
Maar door al die correctie gooit zoonlief zijn kont in de krib! Het spuien
lucht op en in gesprek stellen we de focus weer scherp, namelijk stap voor stap
werken aan een relaxte thuissituatie vanuit een open en positieve houding
richting elkaar. Moeder kan met nieuwe moed verder, al is het niet makkelijk.
12.15 uur
Tijdens de lunch evalueren een paar collega’s een
maatwerktafel die net heeft plaatsgevonden, een nieuwe werkwijze voor als er
niet gelijk een geschikte plek is voor een kind. Verschillende (zorg)organisaties
zitten samen met ouders om tafel om out of the box te denken en de best
passende optie te vinden. Het staat nog in de kinderschoenen maar het is mooie
ontwikkeling!
13.00 uur
Op huisbezoek. Deze ouders met twee jonge kinderen zitten
af en toe met hun handen in het haar. Hun kleuter heeft een sterke eigen wil en
kan enorm boos worden! En als de peuter dan ook niet in een keer luistert, gaat
het mis. Kleine dingen monden uit in een grote strijd en van gezelligheid is
echt geen sprake meer. Moeder voelt zich net een politieagent. We beginnen bij
de basis, wat zijn hun zorgen op dit moment, wat gaat er goed? We stellen een
aantal doelen waar ze graag aan willen werken. Naar bed gaan zonder strijd,
meer zelfstandigheid in de ochtend. Ouders die de grip terug hebben!
14.41 uur
Terug op kantoor typ ik verder aan een gezinsplan voor
een PGB aanvraag. Deze jongen met een autisme spectrum stoornis kwam vaak
overprikkelt thuis van zijn schoolsituatie. Samen met ouders hebben we gekeken
wat hierin helpend kan zijn. Een van de dingen die naar voren kwam was dat de
BSO veel te onrustig en druk was. We hebben toen een vervangende BSO gevonden
met een veel kleiner groepje. Daarnaast werken
de leidsters aan individuele doelen zodat deze jongen tijdens de BSO nieuwe
vaardigheden kan leren.
16.00 uur
Ik heb afgesproken met een jongedame van zestien. Ze
heeft last van onzekerheid en negatieve gedachten. De vorige keer kwamen we
erachter dat ze allerlei maniertjes heeft om het uit de weg te gaan, maar niet
om er echt mee te dealen. Wanneer we nu uittekenen wat er in haar hoofd/gevoel
allemaal gebeurd trekt ze zelf de conclusie dat ze eigenlijk niet eerlijk is
naar zichzelf. Een mooi inzicht om de volgende
keer mee verder te gaan!
17.00 uur
Ik typ nog wat rapportage en bereid de volgende dag door.
Daarna stap ik vol indrukken maar voldaan op de fiets naar huis. Mooie dag!