kaart_wijken_utrechtCombined ShapearrowCombined ShapesearchtriangleBT Binnenstadlogo-binnenstadLOGO_BUURTTEAM_ALGEMEEN_WITBT De MeernBT Dichters- en RivierenwijkBT Hoograven TolsteegBT Kanaleneiland NoordBT Leidsche RijnBT Lunettenlogo-mboBT NoordoostBT Pijlsweerdlogo-oostBT OvervechtBT Vleutenlogo-vosoBT WestBT ZuilenFill 38
Organisatie

Artikel

plaatje

Interview: vroegsignalering 2.0 bij schulden

‘Goh. Wat fijn dat jullie dit doen.’ Henk Bos schildert de opluchting die van de gezichten straalt. De medewerker van Buurtteamorganisatie Sociaal en zijn collega van gemeente Utrecht trekken elke maandag de wijk Ondiep in. Met een lijst adressen onder de arm van bewoners met schulden. ’Veel mensen zijn echt blij als we aanbellen. Omdat we hulp bieden bij het oplossen van hun schulden.’

Niet meer wachten tot het incassobureau bij iemand met een betalingsachterstand op de deur bonst. Maar in een vroeg stadium al in actie komen. Na een seintje van bijvoorbeeld de zorgverzekeraar of woningbouwcorporatie. Zo voorkom je dat mensen nog dieper in een financieel moeras zakken. Omdat ze uit schaamte geen hulp vragen. Of geen flauw idee hebben waar of bij wie dat kan. Volgens Henk Bos werkt de Utrechtse aanpak: ‘Heel wat klanten zien weer licht aan het eind van de tunnel.’

Klanten krijgen weer lucht
Versie 1.0 van Vroegsignalering richtte zich alleen op het aanpakken van huurschulden. De buurtteamorganisaties trokken toen op met twee woningbouwcorporaties. Met succes trouwens, want in Ondiep is de laatste jaren het aantal huisuitzettingen drastisch gedaald. Daarom past elke wijk de methode nu toe. Inmiddels draait versie 2.0 in Ondiep. Energiebedrijven, zorgverzekeraars en andere corporaties doen ook mee aan deze nieuwe pilot. En weer laten de resultaten een positief beeld zien, verzekert Henk Bos. ‘Preventie. Dat is de kracht van dit project. Mensen beknibbelen allereerst op de zorgverzekering of de energierekening. Als ze ook stoppen met het overmaken van de huur, dan weet je dat er echt iets aan de hand is. Daarom werken we vanaf 2019 met meer organisaties samen. Op die manier komen alle schulden in beeld en kunnen we over het hele front schoon schip maken.’

Klanten zelf ook aan zet
Na het huisbezoek vindt snel het vervolggesprek plaats. Op het kantoor van het buurtteam, met de klant en iemand van de gemeentelijke schulddienstverlening erbij. Om een robuust plan van aanpak op te stellen met onder meer inkomsten, uitgaven en schulden op een rij. De klant belt zelf met de schuldeisers voor de meest actuele rode cijfers. Als alles in kannen en kruiken is, dan komen onder het contract de handtekeningen: nieuwe schulden zijn taboe, aflossingsbedrag staat vast, na drie jaar een schone lei. Na die officiële bevestiging valt er een last van de schouders, ziet Henk Bos. ‘Ik kan weer verder met mijn leven, roepen klanten vaak. Dat klopt, want in al die tijd heb ik geen terugval meegemaakt in Ondiep.’

Klanten in andere wijken
De tussentijdse evaluatie bevestigt het positieve beeld van Buurtteamorganisatie Sociaal. Henk Bos is er dan ook voor om ook versie 2.0 over heel Utrecht uit te rollen. Al moeten er nog enkele puntjes op de i worden gezet, vindt Henk Bos. ‘Er zit teveel tijd tussen het eerste gesprek en het uiteindelijk contract. Het zou mooi zijn als dat sneller gaat. In twee andere Utrechtse wijken starten we begin 2020 ook met deze pilot. We zijn erg benieuwd hoe de pilot daar uit pakt.’