kaart_wijken_utrechtCombined ShapearrowCombined ShapesearchtriangleBT Binnenstadlogo-binnenstadLOGO_BUURTTEAM_ALGEMEEN_WITBT De MeernBT Dichters- en RivierenwijkBT Hoograven TolsteegBT Kanaleneiland NoordBT Leidsche RijnBT Lunettenlogo-mboBT NoordoostBT Pijlsweerdlogo-oostBT OvervechtBT Vleutenlogo-vosoBT WestBT ZuilenFill 38
Geselecteerde buurtteam: Binnenstad
Kies een ander buurtteam
Binnenstad

Artikel

plaatje

Unbox jezelf én een ander!

Woensdag 27 september startte de Gemeente Utrecht de campagne 'Unbox jezelf' en 'Unbox een ander'. Deze campagne is gericht op jongeren tussen de 14 en 24 jaar en hun omgeving.

Met de campagne wil de gemeente jongeren en hun omgeving stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan over mentale gezondheid. De centrale gedachte achter de campagne is het unboxen: jezelf laten zien en delen wat er speelt. De omgeving van jongeren kan hierin een belangrijke rol spelen door het gesprek aan te gaan en te luisteren.

Het is normaal
De campagne wil Utrechtse jongeren er bewust van maken dat het normaal is dat je je af en toe niet goed voelt en dat je daarover mag praten. Met een vriend of vriendin, ouder, docent of sportcoach. Praten kan (ook) helpen om uiteindelijk ernstigere problemen te voorkomen en de vraag naar professionele ondersteuning verminderen.

Prestatiedruk en eenzaamheid
De campagne doet ook een beroep op de mensen die om de jongeren heen staan: Unbox een ander. Bijvoorbeeld ouders, vrienden en docenten. De campagne biedt hen handvatten om het gesprek goed aan te gaan met de jongeren. Naast de mentale gezondheid van jongeren in het algemeen gaat de campagne ook over prestatiedruk en eenzaamheid.

Op www.utrecht.nl/unboxjezelf krijgen jongeren tips over hoe ze het gesprek aan kunnen gaan en weke laagdrempelige vormen van ondersteuning er in de stad zijn, die erop gericht zijn om de mentale gezondheid van jongeren te bevorderen. De mensen die om de jongeren heen staan krijgen op dezelfde pagina tips over hoe ze om kunnen gaan met een jongere tijdens een gesprek over zijn/haar/hen gevoelens.

Met en voor jongeren
Jongeren en partners waren betrokken bij de ontwikkeling van de campagne. Unboxing is een begrip dat jongeren herkennen en de reacties op de campagne waren positief: zij vonden het een goed en belangrijk thema om aandacht aan te besteden.