kaart_wijken_utrechtCombined ShapearrowCombined ShapesearchtriangleBT Binnenstadlogo-binnenstadLOGO_BUURTTEAM_ALGEMEEN_WITBT De MeernBT Dichters- en RivierenwijkBT Hoograven TolsteegBT Kanaleneiland NoordBT Leidsche RijnBT Lunettenlogo-mboBT NoordoostBT Pijlsweerdlogo-oostBT OvervechtBT Vleutenlogo-voBT WestBT ZuilenFill 38
placeholder

Annemieke van Steenis

Organisatie

Buurtteams met de buurt

Hoe kun je als buurtteam optimaal gebruikmaken van de kracht in een wijk? Waar vind je actieve buurtbewoners? En wat mag je wel en niet van ze verwachten? Buurtteammedewerker Annemieke van Steenis vertelt over burenhulp: ‘Het is voor beide partijen een verrijking en om daar als buurtteam niets mee te doen, is een gemiste kans. Het is een nieuwe manier van werken die mooie resultaten oplevert. Maar het is niet altijd eenvoudig.’

Eén van de ambities van Buurtteams Sociaal is de kracht en betrokkenheid van burgers benutten. Dat betekent een andere werkwijze. Niet alleen voor inwoners van Utrecht met een hulpvraag, maar ook voor de professionals. Annemieke van Steenis maakte de ommezwaai van dicht bij mee. Ze werkt bij Buurtteam Leidsche Rijn en deed onlangs onderzoek naar de samenwerking tussen buurtteammedewerkers en buurtbewoners. ‘Het helpt om met eigen ogen te zien wat burenhulp voor beide partijen kan betekenen en wat de kracht is van  vrijwilligerswerk: iets doen voor een ander geeft betekenis aan het leven.’

Het is een mooi resultaat waar beide partijen baat bij hebben.

Mooi resultaat

Annemieke is enthousiast over de nieuwe manier van werken. ‘Neem nu één van mijn klanten, een man die naar de voedselbank gaat. Vlakbij hem woont een andere klant van me: een vrouw die slecht ter been is. Zij is eveneens aangewezen op de voedselbank. Op een dag heb ik de man gevraagd of hij misschien ook een voedselpakket bij deze vrouw wil langsbrengen. Dat vond hij prima en zo ontstond er een vriendschap. Hij komt nu iedere week bij haar thuis. Samen pakken ze de pakketten uit en soms ruilen ze producten. De vrouw geniet enorm van deze bezoekjes en de man vindt het ook leuk. Het is een mooi resultaat waar beide partijen baat bij hebben.’

Verantwoordelijk

In dit geval was het de buurtteammedewerker die de klanten met elkaar in contact bracht, maar het zou nog mooier zijn als mensen elkaar zonder tussenkomst van het buurtteam vinden. ‘We proberen de klanten te stimuleren zo veel mogelijk zelf in actie te komen’, zegt Annemieke. Sociaal makelaars kennen de bewoners van de wijk goed, ook de actieve bewoners. Daar ligt een mogelijkheid om de samenwerking te bevorderen. En gelukkig zijn er vandaag de dag nog meer mogelijkheden om contacten op te doen. Initiatieven via sociale media zoals Wijkconnect, Handjehelpen en Nextdoor vervullen hierin een belangrijke rol.

Goede zorg blijft altijd het uitgangspunt.

‘Het blijft echter maatwerk. Binnen het sociaal werk heb je ook te maken met kwetsbare groepen. Hoe en of je bewoners koppelt kan dilemma’s met zich meebrengen. Wat als het misgaat? Waar ligt de verantwoordelijkheid? Voor Annemieke is het duidelijk: ‘Goede zorg blijft altijd het uitgangspunt. Koppelingen vinden enkel plaats met goedkeuring van en met verantwoordelijkheid bij de bewoners zelf. En ja, waar mensen onderling contact hebben, kan het misgaan. Uiteindelijk blijven bewoners zelf verantwoordelijk voor dingen die gebeuren. Bewust zijn dat de verantwoordelijkheid bij bewoners ligt en dit ook met ze bespreken kan zorgen voor goede afstemming en meer koppelingen. Wij als medewerkers moeten de dilemma’s bespreken met collega’s. Een frisse kijk op zaken zorgt vaak voor een oplossing.'