kaart_wijken_utrechtCombined ShapearrowCombined ShapesearchtriangleBT Binnenstadlogo-binnenstadLOGO_BUURTTEAM_ALGEMEEN_WITBT De MeernBT Dichters- en RivierenwijkBT Hoograven TolsteegBT Kanaleneiland NoordBT Leidsche RijnBT Lunettenlogo-mboBT NoordoostBT Pijlsweerdlogo-oostBT OvervechtBT Vleutenlogo-voBT WestBT ZuilenFill 38
placeholder

Organisatie

Succesverhaal uit Lunetten

Sinds september is de toegang tot het traject schuldhulpverlening verhuisd van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente naar de buurtteams in de wijk. In de volksmond heet dit de kanteling. De gedachte hierachter is dat het voor klanten makkelijker en vertrouwder is om in de eigen omgeving aan te kloppen voor hulp bij de financiën en schulden. Werk en Inkomen werkt hierin sinds september 2016 samen met de buurtteams. Yvonne van Wijk werkt voor de afdeling Werk en Inkomen bij de gemeente Utrecht en Rik Bulten is generalist bij Buurtteam Lunetten.

De aanpak…

Wat twee jaar geleden begon als pilot om werkzaamheden over te dragen van gemeente naar buurtteams is uitgegroeid tot een intensief samenwerkingsverband. Noodzakelijk, want de expertise van Werk en Inkomen bleek erg welkom. Yvonne: “We merkten tijdens de pilot dat zaken bleven liggen. De klanten waren na afloop van het proces soms financieel nog niet genoeg in balans om mee verder te gaan. Toen besloten we dat het misschien goed was om samen in gesprek te gaan met klanten. Met een adviserende rol voor Werk en Inkomen, terwijl de begeleiding bij het buurtteam ligt. Het allerbelangrijkste is altijd dat de klant de regie houdt.”

De reacties…

Rik: “Ik ben hier heel erg blij mee. Juist mensen die de meeste hulp nodig hebben, ervaren vaak een hoge drempel om naar de gemeente te gaan. Als wij bij ze langs gaan of ze zelf in hun buurt bij ons langs kunnen komen, is die drempel veel lager.” Yvonne: “Dat blijkt wel uit het feit dat ik nu al drie klanten heb die al eerder aangaven hulp nodig te hebben, maar nooit bij de gemeente langskwamen.”

De voordelen…

Yvonne: “Naast de lagere drempel zijn er korte lijnen tussen buurtteam en gemeente belangrijke winst.” Rik: “Zeker als er een crisis is zoals een dreigende huisuitzetting is het belangrijk dat we direct samen ingrijpen. Deze aanpak werkt ontzettend snel en daadkrachtig.” Yvonne: “En bij Werk en Inkomen vinden we ons werk véél leuker geworden. We ervaren welk verschil we maken in het leven van mensen. Dat geeft enorm veel motivatie.”

De uitdagingen…

Rik: “De enige klacht die ik heb gehoord, is dat een klant het allemaal wel erg snel vond gaan. Maar dat lag misschien meer aan de inschatting van de generalist, dan aan de overmaat aan daadkracht van Schulddienstverlening.” Yvonne: “Als we maar weten dat een klant niet alles even snel kan oppakken, houden we daar uiteraard graag rekening mee. De klant bepaalt het tempo. De communicatie met de klant, de gemeente en de buurtteams, dat wordt onze sleutel tot blijvend succes. Ook omdat we veel van elkaar vragen: meer maatwerk van de gemeente en meer kennis rondom financiën van de buurtteams.”

De toekomst…

Yvonne: “Ik ben erg enthousiast en hoop dat we op deze weg voortgaan. En goed blijven overleggen over onvermijdelijke grenzen waar we tegenaan gaan lopen.” Rik: “Wij zijn ook bijzonder tevreden over de kanteling in deze vorm. Het zou mooi zijn te onderzoeken hoe groot de positieve effecten nou zijn. Om inzicht te krijgen in de stappen die we zetten.”




Kanteling in het kort

Kanteling betekent in praktijk: de toegang voor hulp bij schulden ligt bij het buurtteam. Gemeente en buurtteams werkten altijd al samen, maar de buurtteams kunnen nu met meer autoriteit en meer diverse instrumenten inzetten. Klanten hoeven niet meer naar het stadskantoor te komen om met een medewerker van Werk en Inkomen te praten over schulden. Gesprekken kunnen plaatsvinden bij het buurtteam of bij de klant thuis. Die hulp in de eigen omgeving zet klanten in hun kracht. De buurtteammedewerker brengt meteen de hele gezondheids-, woon- en leefsituatie in kaart. Immers, schulden komen vaak niet alleen. En die hulp in de eigen omgeving zet klanten in hun kracht.