Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland
Behandelt klachten van cliënten van een aantal jeugdorganisaties in Midden-Nederland
Bezoek websiteDe buurtteammedewerkers doen elke dag hun best om jou zo goed mogelijk te helpen. Toch loopt soms de samenwerking met de buurtteammedewerker niet goed of je vindt dat er andere dingen niet goed gaan. We gaan dan graag met je in gesprek om te kijken of we samen tot een oplossing kunnen komen. Lukt dat niet, dan kun je daarna altijd een klacht of bezwaar indienen.
Dat kan op verschillende manieren. Hieronder lees je de verschillende mogelijkheden.
Een klacht heeft altijd betrekking op hoe je behandeld bent. Het kan gaan over hoe er met je is omgegaan en of je respectvol bent behandeld. Je klacht kan ook gaan over de bereikbaarheid van het buurtteam of de manier waarop je ondersteuning is geboden.
Een bezwaar is altijd gericht tegen een besluit. Je kunt een bepaalde beschikking (besluit) wel of niet gekregen hebben en het daar niet mee eens zijn. Je kunt hiertegen bezwaar maken. Het bezwaar dien je in bij de gemeente Utrecht. Een bezwaar moet altijd binnen zes weken door de gemeente Utrecht zijn ontvangen. De gemeente Utrecht handelt de bezwaren af tegen besluiten die mogelijk door ons zijn genomen: het bezwaar wordt gegrond verklaart (je krijgt gelijk) of wordt afgewezen (je krijg geen gelijk).
Als je kinderen hebt of als je zelf jonger bent dan achttien jaar, ben je klant bij Buurtteam Jeugd & Gezin van Lokalis. Je kunt dan de klacht mailen naar klachtenjeugdengezin@lokalis.nl. We nemen binnen vijf werkdagen contact met je op om je uit te nodigen voor een gesprek.
Als we er in het gesprek niet samen uitkomen, dan kun je contact opnemen met de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugd Midden Nederland (KJMN). Lokalis is bij deze klachtencommissie aangesloten.
Als je het lastig vindt om een klacht in te dienen en daar graag hulp bij krijgt, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersonen van Jeugdstem. Zij staan los van de buurtteams en helpen je graag verder. Kijk op www.jeugdstem.nl of bel naar 088 555 10 00.
Als je volwassen bent en geen (inwonende) kinderen hebt, ben je klant bij Buurtteam Sociaal van Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht. Je kunt je klacht indienen via dit formulier.
Je kan ook een brief sturen met je klacht naar:
Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht
Beneluxlaan 2
3527 HT Utrecht
Je wordt dan worden uitgenodigd voor een gesprek. Als we er in het gesprek niet samen uitkomen, dan kun je contact opnemen met Quasir. Quasir is een onafhankelijk expertisecentrum voor klachten in de zorg- en welzijnssector.
Wil je hulp bij het indienen van een klacht, bezwaar of de klachtafhandeling? Dan kun je voor onafhankelijke cliëntondersteuning terecht bij U Centraal. Zij geven informatie, advies en ondersteuning als je problemen of klachten hebt over de (brede) ondersteuning door het buurtteam. Ook bieden zij juridische ondersteuning bij bezwaar en beroep. De hulp van U Centraal is gratis en onafhankelijk, dat betekent dat U Centraal geen partij kiest. Meer informatie hierover vind je op www.u-centraal.nl.
Er zijn verschillende organisaties die je kunnen helpen bij het indienen van een klacht of bezwaar:
Behandelt klachten van cliënten van een aantal jeugdorganisaties in Midden-Nederland
Bezoek website
Op deze website is veel handige informatie te vinden die inwoners van de gemeente Utrecht verder kan helpen.
Bezoek website