Verschil tussen een klacht en bezwaar
Een klacht heeft altijd betrekking op hoe je behandeld bent. Het kan gaan over hoe er met je is omgegaan en of je respectvol bent behandeld. Je klacht kan ook gaan over de bereikbaarheid van het buurtteam of de manier waarop je ondersteuning is geboden.
Een bezwaar is altijd gericht tegen een besluit. Je kunt een bepaalde beschikking (besluit) wel of niet gekregen hebben en het daar niet mee eens zijn. Je kunt hiertegen bezwaar maken. Het bezwaar dien je in bij de gemeente Utrecht. Tegen besluiten kan altijd binnen zes weken een bezwaarschrift worden ingediend.
Klacht of bezwaar indienen bij Lokalis
Als je kinderen hebt of als je jonger bent dan achttien jaar, ben je klant bij Lokalis. Je kunt dan de klacht of het bezwaar mailen naar klachtenjeugdengezin@lokalis.nl. De buurtteams Jeugd en Gezin zijn aangesloten bij de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugd Midden Nederland (KJMN). Je kunt de klachtenregeling hier downloaden.
Als je het lastig vindt om een klacht in te dienen en daar graag hulp bij krijgt, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersonen van Jeugdstem. Zij staan los van de buurtteams en helpen je graag verder. Kijk op de website of bel naar 088 555 10 00.
Klacht of bezwaar indienen bij Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht
Als je volwassen bent en geen inwonende kinderen hebt, ben je klant bij Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht. Je kunt je klacht indienen via dit formulier. Je kan ook een brief sturen met je klacht naar:
Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht
Beneluxlaan 2
3527 HT Utrecht
Je zal dan worden uitgenodigd voor een gesprek. Komen jullie er samen niet uit dan kun je contact opnemen met Quasir. Quasir is een onafhankelijk expertisecentrum voor klachten in de zorg- en welzijnssector.
Hulp bij indienen klacht of bezwaar
Wil je hulp bij het indienen van een klacht, bezwaar of de klachtafhandeling? Dan kun je voor onafhankelijke cliëntondersteuning terecht bij U Centraal. Meer informatie hierover vind je op www.u-centraal.nl.