Klachten en bezwaar

Klachten en bezwaar

De buurtteammedewerkers doen elke dag hun best om jou zo goed mogelijk te helpen. Maar het kan voorkomen dat er dingen gebeuren die jij als onjuist of onterecht ervaart. We gaan graag met je in gesprek over je klacht of bezwaar om te kijken of we samen tot een oplossing kunnen komen.

Niet tevreden? Meld het ons!

We vinden het belangrijk om de dienstverlening van de buurtteams te blijven verbeteren en te leren van wat niet goed gaat. Als je niet tevreden bent, kun je ons dat melden door middel van een klacht of bezwaar. Dat kan op verschillende manieren. Hieronder lees je de verschillende mogelijkheden.

In gesprek gaan

Als je ontevreden bent over de hulpverlening of een klacht hebt, kun je eerst in gesprek gaan met je buurtteammedewerker en/of met zijn of haar leidinggevende. We onderzoeken tijdens het gesprek wat er aan de hand is en bekijken of we er samen uit kunnen komen. Is dit niet het geval en blijf je ontevreden, dan kun je een klacht indienen bij een klachtenbemiddelaar of externe klachtencommissie.

Verschil tussen een klacht en bezwaar

Een klacht heeft altijd betrekking op hoe je behandeld bent. Het kan gaan over hoe er met je is omgegaan en of je respectvol bent behandeld. Je klacht kan ook gaan over de bereikbaarheid van het buurtteam of de manier waarop je ondersteuning is geboden.

Een bezwaar is altijd gericht tegen een besluit. Je kunt een bepaalde beschikking (besluit) wel of niet gekregen hebben en het daar niet mee eens zijn. Je kunt hiertegen bezwaar maken. Het bezwaar dien je in bij de gemeente Utrecht. Tegen besluiten kan altijd binnen zes weken een bezwaarschrift worden ingediend.

Klacht of bezwaar indienen bij Lokalis

Als je kinderen hebt of als je jonger bent dan achttien jaar, ben je klant bij Lokalis. Je kunt dan de klacht of het bezwaar mailen naar klachtenjeugdengezin@lokalis.nl. De buurtteams Jeugd en Gezin zijn aangesloten bij de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugd Midden Nederland (KJMN). Je kunt de klachtenregeling hier downloaden.

Als je het lastig vindt om een klacht in te dienen en daar graag hulp bij krijgt, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersonen van Jeugdstem. Zij staan los van de buurtteams en helpen je graag verder. Kijk op de website of bel naar 088 555 10 00.

Klacht of bezwaar indienen bij Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht

Als je volwassen bent en geen inwonende kinderen hebt, ben je klant bij Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht. Je kunt je klacht indienen bij de klachtenbemiddelaar of klachtencommissie van Buurteamorganisatie Sociaal Utrecht. Je kunt mailen naar klachten@sociaal.buurtteamsutrecht.nl. Komen jullie er samen niet uit dan kun je contact opnemen met Quasir. Quasir is een onafhankelijk expertisecentrum voor klachten in de zorg- en welzijnssector.  

Hulp bij indienen klacht of bezwaar

Wil je hulp bij het indienen van een klacht, bezwaar of de klachtafhandeling? Dan kun je voor onafhankelijke cliëntondersteuning terecht bij U Centraal. Meer informatie hierover vind je op www.u-centraal.nl.

Hier kun je ook terecht

Er zijn verschillende organisaties die je kunnen helpen bij het indienen van een klacht of bezwaar:

SKJ Professioneel toezicht

Beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland.

Bezoek website

Gemeente Utrecht

Op deze website is veel handige informatie te vinden die inwoners van de gemeente Utrecht verder kan helpen.

Bezoek website