Hoe we werken

Hoe we werken

Op onze website vind je handige informatie over allerlei onderwerpen en activiteiten. Hopelijk kun je daarmee verder. Heb je meer informatie of ondersteuning nodig? Neem contact op met het buurtteam bij jou in de wijk of op je school. 

We luisteren graag naar je vragen en zorgen en denken met je mee over oplossingen die bij jouw situatie passen. We zijn er voor alle inwoners van gemeente Utrecht die tijdelijk ondersteuning kunnen gebruiken op het gebied van bijvoorbeeld: opvoeding, onderwijs, geld, werk, ouder worden, veiligheid, enzovoort. Onze ondersteuning is gratis. Op deze pagina leggen we graag uit hoe wij werken.

Vind je buurtteam

Eerste contact met jouw buurtteam.
Onze werkwijze in het kort:

Bel, mail of kom langs

Je kunt op verschillende manieren contact opnemen met het buurtteam in jouw wijk of op je school. Je kunt bellen, mailen of bij ons langskomen om een afspraak te maken voor een eerste gesprek. 

Contact

Uitnodiging voor een eerste gesprek

Natuurlijk krijg je altijd een reactie van ons op je vraag. Als we bij je aanmelding denken dat we je kunnen helpen, ontvang je een uitnodiging voor een eerste gesprek. Als we denken dat je beter geholpen kunt worden door een andere organisatie, laten we je dat weten. Als je wilt, brengen we je met die organisatie in contact. 

Online klantportaal

Bij je aanmelding krijg je toegang tot ons klantportaal, Mijn-Buurtteam. Hiervoor sturen wij je een uitnodiging via e-mail. Het klantportaal is een online afgeschermde plek waarin je al je gegevens, je plan en doelen en andere documenten, veilig bewaart en makkelijk terugvindt.  

Eerste gesprek

Je krijgt minimaal één vaste contactpersoon binnen het buurtteam. Het eerste gesprek kan bij jou thuis plaatsvinden, bij ons of tijdens een bijeenkomst in het buurthuis. Je kunt altijd iemand vragen om bij dit gesprek aanwezig te zijn, bijvoorbeeld een familielid, vriend, vriendin of andere bekende. Je kunt ook een klantondersteuner van U Centraal of iemand van de JeugdStem meevragen. 

Tijdens het gesprek bespreken we je vragen en zorgen. Ook bespreken we wat je misschien zelf al hebt gedaan en nog kunt doen om je situatie te verbeteren. Als je ondersteuning nodig hebt, maken we samen een plan waarmee je zelf verder kunt komen.

Plan

In het ondersteuningsplan beschrijven we je huidige en gewenste situatie, de doelen die je wilt bereiken en hoe je die doelen kunt bereiken. We nemen in het plan op wat goed gaat en wat beter kan. Het plan schrijven we samen. Daarna ga je ermee aan de slag. We blijven betrokken. Als het nodig is, ondersteunen we je bij de uitvoering van je plan. 

Je doelen bereiken

Je kunt de doelen uit je plan op verschillende manieren bereiken, namelijk door:

  • je vrienden, familie en/of buren bij je plan te betrekken. Hoe kunnen zij jou helpen je doelen te bereiken?
  • contact op te nemen met organisaties die bij jou in de wijk actief zijn en jou kunnen helpen bij het bereiken van je doelen. In alle wijken van gemeente Utrecht zijn veel organisaties actief op verschillende gebieden zoals geldzaken, veiligheid, opvoeding, enzovoort. 
  • mee te doen met (online) bijeenkomsten met andere mensen met ongeveer dezelfde vragen of zorgen.
  • het volgen van een (online) cursus of training.
  • gesprekken met een buurtteammedewerker (live of online).
Ondersteuning afsluiten

Als je je gewenste situatie en je doelen hebt bereikt, kan de ondersteuning vanuit het buurtteam worden gestopt. Je kunt op eigen kracht verder!

Veelgestelde vragen

Ja, we gaan vertrouwelijk om met je gegevens. Meer hierover lees je in onze privacyverklaring.